Recensioner

Sommarrek: Splendor

Splendor av Stefan Lindberg Stefan Lindberg blev nominerad till Augustpriset med Splendor. På ett sätt kan jag förstå det. Boken är välskriven, har ett driv framåt, ett intressant upplägg och språket är nästintill lyrik. Men jag gillar verkligen inte den knarkromantik som ligger som en aura kring huvudpersonen – som förvånande nog är Stefan själv.Fortsätt läsa ”Sommarrek: Splendor”

Sommarrek: Demensskräck

Jag trodde nog inte en bok om ett demensboende kunde vara så spännande. Strandberg har verkligen fått till en lagom mystik, spänning och vanlig vardagstristess i sin roman Hemmet. I boken får vi följa Joel och hans dementa mamma som ska läggas in på det privata demensboendet Tallskuggan, någonstans i en liten by på västkusten.Fortsätt läsa ”Sommarrek: Demensskräck”

Dags att gnugga geniknölarna innan AI gör det åt oss

Nick Bostrom är professor i filosofi vid Oxfords universitet. Hans specialområde är filosofiska tankar kring framtiden, artificiell intelligens (AI), superintelligens och mänsklighetens existentiella plats i framtidens universum. Bostrom är född i Helsingborg men då under namnet Nicklas Boström. Jag har läst hans bok Superintelligens. Det har varit en intressant pärs att ta sig igenom dennaFortsätt läsa ”Dags att gnugga geniknölarna innan AI gör det åt oss”

Statsministerns vägar

Göran Persson skriver en självbiografi strax efter att han avgått som statsminister och Socialdemokraternas partiledare. Han kallar den för Min väg, mina val. Det här är en klassisk biografi där en mer nyanserad bild av Persson växer fram. I skuggan av Fredriks Reinfeldts ledarskap och så här 15 år efter boksläppet är Göran Persson denFortsätt läsa ”Statsministerns vägar”

Minimalism på riktigt

Skogsliv vid Walden är utgiven 1854 och behandlar Henry David Thoreaus mer än två år långa vistelse i vildmarken kring den amerikanska sjön Walden Pond. Jag har läst den översättning som Frans G. Bengtsson gjorde på 1920-talet. Förordet är, som så mycket annat när det gäller Thoreau, en berättelse om hans liv och livsverk. FörFortsätt läsa ”Minimalism på riktigt”

Det luktar om Svinnlandet

I Svinnlandet beskriver Andreas Jakobsson en del av sitt alternativa liv. Ett liv som består av att åka runt bland mataffärernas containrar och leta efter slängd mat. Boken manar till detta beteende, även om det inte rent explicit uttrycks så. Frågan är om inte Anderas Jakobsson befinner sig i gränslandet för uppvigling? När jag läserFortsätt läsa ”Det luktar om Svinnlandet”

En något udda kräftskiva?

Där kräftorna sjunger av Delia Owens. I denna ”feelgood”— roman får vi följa en flicka i hennes milt sagt annorlunda uppväxt. Hon heter Kya men kallas i byn på North Carolinas kust för träskflickan. Hennes far är en suput av rang som hellre slår än lyssnar på familjen. Mamman får nog och en dag försvinnerFortsätt läsa ”En något udda kräftskiva?”

Skärmhjärnan är en komplett guide till ett stressfritt digitalt liv

Anders Hansén, Skärmhjärnan: hur en hjärna i osynk med sin tid kan göra oss stressade, deprimerade och ångestfyllda. I Skärmhjärnan får vi svaren på frågan om vad vår hjärna är utvecklad för. Fakta blandas med humoristiska inslag av självigenkänning. Vad hände med samhället när smartphones blev var mans egendom i början av 10-talet? Hansén gårFortsätt läsa ”Skärmhjärnan är en komplett guide till ett stressfritt digitalt liv”

Läser in…

Något gick fel. Ladda om sidan och/eller försök igen.

Följ min blogg